Czy bajki oglądane w telewizji, na ekranie komputera, na tablecie bądź telefonie komórkowym mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój mowy dziecka?

Wielokrotnie podkreślamy znaczenie czytania dziecku lub przez dziecko na rozwój wielorakich umiejętności w tym także kształtowania mowy. Pandemia, którą przeżywamy zmieniła w naszym życiu bardzo wiele, także sposoby nauki i pozyskiwania wiedzy. Jak nigdy wcześniej nauczyliśmy się korzystać ze środków przekazu na odległość, poznaliśmy możliwości nauki on-line oraz wykorzystujemy nasze komputery i komórki intensywniej niż wcześniej. Nasuwa się więc pytanie czy taka forma przekazu może być efektywna także w rozwijaniu mowy u najmłodszych. Wiemy przecież, że zbyt długie korzystanie z nich przez dzieci źle wpływa na nastrój, jest przyczyną zaburzeń snu, wpływa negatywnie na koncentrację uwagi oraz wyrabia u dziecka model biernego odbiorcy słowa.
Co zatem zrobić, aby bajki w formie innej niż czytane pozytywnie wpłynęły na rozwój naszego dziecka? Przede wszystkim należy oglądane treści dobrać do wieku i doświadczeń dziecka. Po drugie musimy panować nad czasem, jaki nasze pociechy spędzają przed ekranem. Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej (AAP) w wybranych grupach wiekowych korzystanie z mediów cyfrowych w ograniczonym czasie i z dedykowaną treścią ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka. (LINK)
Rozsądne używanie mediów elektronicznych – na przykład do oglądania bajek – może być okazją do kształtowania mowy dziecka i rozwijania jego aparatu pojęciowego. Jak wiadomo, dziecko czerpie wzorce zachowania z najbliższego otoczenia. Wzorcami zachowań są również postacie w bajkach. Odpowiednia ilość oglądanych i bajek ma pozytywny wpływ na rozwój mowy i myślenia dzieci. Należy wspomnieć, że za mowę odpowiedzialna jest lewa półkula mózgu, a szybko zmieniające się obrazy i dźwięki aktywują prawą półkulę. Oglądane bajki mogą pomagać w rozwoju słownictwa biernego i czynnego dzieci, szczególnie gdy dorośli zachęcają je do swobodnego opowiadania, wyciągania wniosków, komentowania oglądanej bajki. Dlatego gorąco zachęcam, aby po obejrzeniu filmiku zaprosić dziecko do dyskusji. Dzięki temu dzieci uczą się logicznego myślenia i nabywają nowych umiejętności wypowiadania się i dyskutowania. Podczas rozmowy trzeba zadbać o to, aby siedzieć naprzeciwko siebie, na jednym poziomie, tak żeby widzieć swoje twarze. Dziecko obserwuje usta dorosłego, jego mimikę, uczy się przez obserwację słuchanie i powtarzanie po dorosłym. Rodzic powinien dbać o prawidłowa wymowę. Bardzo ważny jest kontakt wzrokowy, bowiem jest to już początek relacji i interakcji z rodzicem. Są to sytuacje, które stymulują lewą półkulę mózgu przez co pozytywnie wpływają na rozwój mowy dziecka.
Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie bajki będą dobrym pomysłem na spędzenie czasu w domu!
Moje propozycje to rysowane bajki: